پربازدیدترین در گوگل ریدر
آلبوم «سرگرم تا سرحد مرگ» از راجر واترز
« »

roger waters amused to death آلبوم «سرگرم تا سرحد مرگ» از راجر واترز

«سرگرم تا سرحد مرگ» (Amused to Death) نام آلبومی است از «راجر واترز» عضو سابق گروه پینک فلوید. این آلبوم مفهومی در سال ۱۹۹۲ توسط واترز به بازارهای موسیقی جهان عرضه شده است. در حقیقت سرگرم تا مرگ سومین آلبوم انفرادی راجر واترز و آخرین آن در قرن بیستم است.
راجر واترز بیسیست سابق گروه پرآوازه‌ی پینک فلوید در این آلبوم علاوه بر به رخ کشیدن مهارت موسیقایی قابل ستایش خود، از نظر مفاهیم به‌کار برده شده در شعر و متن آهنگ‌ها و حتی نام آلبوم، اثری ماندگار را خلق کرده است.

«فایل رادیویی را بشنوید»

 

دانلود فایل رادیویی (۳/۲ مگابایت)

roger waters 01 آلبوم «سرگرم تا سرحد مرگ» از راجر واترز

آلبوم سرگرم تا مرگ دارای ۱۴ قطعه‌ی موسیقی است که ۱۳ تِرَک آن‌را خود واترز خوانده و تعدادی خواننده‌ی میهمان در برخی از قطعات او را هم‌راهی کرده‌اند. معروف‌ترین آن‌ها «دان هنلی» عضو گروه «ایگلز» و خواننده‌ی آهنگ «هتل کالیفرنیا»ست.

واترز هم‌چنین باس، سینتی سایزر و گیتار برخی از قطعات را نواخته و در نیمی از آهنگ‌ها نیز، «جف بک» گیتاریست مشهور برای این آلبوم گیتار زده است. درمجموع بیش از ۳۰ هنرمند دیگر، برای نوازندگی و هم‌آوایی قطعات آلبوم سرگرم تا مرگ، به‌کار گرفته شده‌اند.
راجر واترز موسیقی راک را در آلبوم سرگرم تا مرگ برای بیان دغدغه‌های خود از ناسازگاری و عدم تطابق با جریان سرسام آور مدرن شدن زندگی روزمره به‌کار گرفته است. او طنزی تلخ را در ترانه‌های خود نسبت به تلویزیون و رسانه‌های جمعی روا می‌دارد تا به مخاطب بفهماند که مدرنیته آن‌ها را مانند گردابی عمیق در خود غرق کرده است. مخاطب این اثر، تنها زمانی که به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشد و متن آهنگ‌ها را درک کند ارتباط نسبتن کاملی با تفکرات هنرمند برقرار می‌کند با این وجود، برای مخاطب غیر انگلیسی زبان نیز زیبایی شنیداری آثار، قابل درک بوده و موجب علاقمندی به شنیدن چندین و چندباره‌ی آهنگ‌های آلبوم سرگرم تا مرگ است.

roger waters آلبوم «سرگرم تا سرحد مرگ» از راجر واترز

گرچه به نظر می‌رسد واترز با این آلبوم، پینک فلوید را دوباره زنده کرده اما برخی معتقدند فاصله‌ی زیادی بین این کار و آثار پینک فلوید وجود دارد. در هر صورت، سرگرم تا مرگ نشانه‌ای است از درک عمیق و نگاه نکته‌سنجانه‌ی یک هنرمند موسیقی به دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی و انسانی. آن‌گونه که برای مثال آهنگ «تماشای تلویزیون» (Watching TV) تاثیر رسانه‌های جمعی را بر اعتراض مردم چین برای دموکراسی در «میدان تیانانمن» بررسی می‌کند.
عنوان آلبوم، برگرفته از کتاب پروفسور نیل پُستمن با همین عنوان (Amused to Death) است. در این کتاب چگونگی گذار از عصر چاپ به عصر تلویزیون و رسانه‌سالاری در جامعه‌ی آمریکا و ابعاد و تاثیرات آن بررسی می‌شود.
راجر واترز در مصاحبه‌ای اعلام کرده که تنها عنوان آلبوم را از کتاب نیل پُستمن برداشته و ایده‌ی آن، از تعدادی از آهنگ‌ها که پیش از انتشار آلبوم تهیه شده بودند بیرون آمده است. هم‌چنین ایده‌ی کاور آلبوم از فیلم ستودنی کارگردان بزرگ سینما، استنلی کوبریک به ذهن واترز زده است. «۲۰۰۱ یک ادیسه‌ی فضایی» و میمون‌هایی که از یک تکه استخوان به عنوان اسلحه استفاده می‌کنند تا در رقابت با هم‌نوعان خود پیروز شوند.

amused to death آلبوم «سرگرم تا سرحد مرگ» از راجر واترز

به نظر واترز آن صحنه‌ها از فیلم ادیسه، خلاصه‌ای از جنگ و رقابت بین انسان‌ها هستند و میمونی که در حال تماشای تلویزیون است ( کاور آلبوم ) پاسخی‌ست از جانب راجر واترز به انسان‌هایی که درحال جنگ و نزاع هستند و او آن‌ها را از طریق تلویزیون مشاهده کرده است.
آلبوم سرگرم تا مرگ رتبه‌ی هشتم را در بین ۱۰ آلبوم برتر انگلستان به‌دست آورده و در بین ۲۰۰ آلبوم برتر سال ۱۹۹۲ به انتخاب مجله‌ی بیلبورد رتبه‌ی ۲۱ را به خود اختصاص داده است. هم‌چنین آهنگ «آن‌چه خدا می‌خواهد-بخش ۱» از این آلبوم، چهارمین آهنگ برگزیده‌ی راک به انتخاب بیلبورد بوده است.
در پایان گفتنی است کار تولید و ضبط این اثر ۷۲ دقیقه‌ای از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ به طول انجامیده و سرگرم تا مرگ، با برچسب «کلمبیا رکوردز» به بازار عرضه شده است.
*این آلبوم «سرگرم به مرگ» نیز ترجمه شده است.

  • ثمر سعیدی / مجله‌ی موسیقی ملودی
  • تهیه و تنظیم فایل رادیویی از تیم رادیو ملودی
« »





مرا از نظرات جدید به‌وسیله‌ی ایمیل با خبر کن


  • asghary says:

    salam che barname mokhtasar va mofidi bod barnamehaton baraye radio bishtar konid. vaghan lezat bordam man ashgh pink floyd hatam

  • sara bahreiny says:

    سلام. خیلی عالی بود

  • Hadi Habib Elahi says:

    غم از دست دادن پدر در جنگ و معشوقه در دوران جوانی
    و مادری که به خاطر دلسوزی , زندگی را از فرزند دریغ میکند
    سناریویی ست که زندگی راجر را با موسیقی و ساز به عنوان اسلحه ای برای مبارزه با عوامل مخاطره انگیز کیفیت زندگی تعریف میکند
    راجر مغز متفکر پینک فلوید
    در آلبوم برش نهایی (The Final Cut)
    رسالت خود را به عنوان معترض با ساز نشان میدهد
    که در پروسه دیوار (The Wall) فریادهای ناشی از این برش و جدا افتادگی را میشنویم
    و تا (سرگرم تا سرحد مرگ) ادامه می یابد
    زخم های راجر دوباره سر باز کرده اند

  • پگاه says:

    یکی از دوستامون میگفت لاجرز واترز! اما از شوخی گذشته واقعا باید کتابها در موردش نوشت. چند تا مستند در مورد زندگی راجر و فعالیتش در پینک فلوید دیده بودم و به عظمت شخصیتش پی بردم

  • zagros says:

    dorod ber shoma